När tiderna blir tuffa, vänd dig till gratis gräsrotsmarknadsföring och relationsbyggande för att hjälpa dig klara utmaningarna, skriver Chicago-mäklaren Julie Busby.
I dessa tider, fördubbla – på dina färdigheter, på din kunskap, på dig. Följ med oss 8-10 augusti på Inman Connect Las Vegas för att luta dig in i skiftet och lära av de bästa. Skaffa din biljett nu till bästa pris.
Som de säger, ”När tiderna blir tuffa, vänder det tuffa till gräsrotsmarknadsföring.” Okej kanske de säg inte så, men det gör vi på Busby Group.
2023-marknadens tema hittills, för oss i Chicago, är volatilitet. Vi har upplevt många toppar och dalar sedan januari, även om det är möjligt att vi är mitt på en platå nu.
Mitt svar på en volatil marknad är alltid detsamma: Stabil och konsekvent marknadsföring, med fokus på de som måste flytta, inte bara de som vill flytta. I år har vår marknadsföring lutat sig mycket åt gräsrotsnivå, billig eller gratis, och vi har sett några av våra bästa resultat. Här är en översikt över vad som fungerade bäst för oss.
Bygg agentrelationer
På en volatil marknad är relationer med andra agenter viktigare än någonsin. Ring, e-posta eller sms:a agenter i ditt område för att dela listor du kommer, dela vad dina nuvarande köpare letar efter plus brainstorma idéer baserade på den nya marknadsplatsen.
Håll ett evenemang bara för agenter – vi brukar vara värdar för en notering och brainstorma marknadsidéer. Det är en win-win. Dessutom utöka ditt mäklarnätverk över hela landet. På så sätt har du fler möjligheter att hänvisa fram och tillbaka och dela idéer. Vi har satt ihop flera transaktioner i år genom våra djupa relationer.
Utnyttja befintliga evenemang
Mitt team och jag letar alltid efter kreativa sätt att marknadsföra vårt varumärke och våra listor och hålla kontakten med vår sfär, särskilt på en föränderlig marknadsplats. Att utnyttja befintliga community-evenemang är ett bra sätt att göra allt ovan, plus att det är mer kostnadseffektivt än ett fristående event – och du når fler människor.
Några exempel på evenemang vi har haft framgång med tidigare är
- sponsrar mat på en väntande förälderklass
- med listor i gemensamma trädgårdspromenader
- tillhandahålla underhållning för att få fler deltagare på ett lokalt evenemang
- sponsrar ett bord med ett hantverk på lokala bondemarknader
Dessa är alla sammankomster av människor med växande familjer, och vi bjuder in våra kunder för ytterligare räckvidd.
På en nyligen väntande föräldrarklass som vi sponsrade på ett lokalt företag, deltog 50 nya par och skapade också en pågående relation med företaget. Ännu en win-win.
Utveckla relationer med lokala företag
På en fluktuerande marknad är det viktigt att fokusera på lokalt och ha djupa rötter i samhället. Vi gillar att vara i linje med lokala företag, så vi arbetar med dem på några sätt, inklusive att ge bort något från ett utvald lokalt företag på ett öppet hus och marknadsföra dem, samt samarbeta med lokala företag som en gratis yogaklass i parken, med kaffe efteråt. Lokala företag kommer att ha lokalt anställda med djupa rötter.
Det är alltid förvånande hur mycket marknadsföring kan vara gratis om man tänker strategiskt. Nyckeln är uthållighet och uppföljning, som med nästan allt inom fastigheter – och i livet.
Julie Busby är grundare och VD för Busby Group, och i topp 1 procent av Chicagoland mäklare. Följ henne på Facebook och LinkedIn.