De flesta tycker att det är enkelt att hyra en fastighet. Hitta en plats, ansök, underteckna pappersarbetet, flytta in och betala hyra. I verkligheten är det lite mer komplicerat.
Hyresgäster – och hyresvärdarna de hyr av – har en rad rättigheter och skyldigheter.
Här är vad den här artikeln tar upp:
Dimi Ioannou, rektor på Maurice Blackburn Lawyers, säger att hyresgäster måste vara medvetna om reglerna och vad de ska göra om saker och ting blir päronformade.
Ioannou, som leder Maurice Blackburns team för offentligt ansvar och produktansvar i Melbourne, tar en titt på sju nyckelområden och hur de skiljer sig åt i olika stater och territorier.
Obligationer
En obligation är en förskottsbetalning som används av hyresvärden om hyresgästen inte uppfyller sina skyldigheter enligt hyresavtalet, förklarar Ioannou. Ofta (men inte alltid) motsvarar det maximala obligationsbeloppet fyra veckors hyra.
”I Victoria, om veckohyran är mer än $350, kan obligationen vara vad hyresvärden vill. Detsamma gäller i Queensland om veckohyran är mer än 700 dollar, säger hon.
Hyresgäster måste få en tillståndsrapport när de flyttar in och de bör kontrollera den noggrant och lägga till eventuella skador som inte redan noterats.
”Förvara ditt exemplar någonstans säkert, eftersom det är viktigt om det någonsin uppstår en tvist om obligationen. Det är också en bra idé att ta bilder av eventuella skador när du flyttar in, säger Ioannou.
Här är våra bästa tips för att få tillbaka din obligation i slutet av en hyresperiod.
Uppsägningstider
Hyresgäster kan inte vräkas utan varsel, men uppsägningstiderna varierar mellan Australien.
Förutom i extrema fall, som en nödsituation eller för att stoppa förstörelsen av egendom, kan hyresvärden eller deras agent inte gå in i en lokal utan hyresgästens medgivande eller skriftligt meddelande, säger Ioannou.
Hur mycket varsel som ska ges beror på orsaken, säger hon.
”Om de behöver utföra brådskande reparationer kommer uppsägningstiden sannolikt att bli kortare än om de vill utföra rutinunderhåll, som trädgårdsarbete.”
Tyst njutning
I varje stat och territorium har hyresgäster rätt till ”tyst njutning” av den egendom de hyr.
”Detta innebär att hyresvärden eller agenten endast kan komma in i lokalerna av begränsade skäl, såsom en tillåten inspektion, för att utföra eller inspektera reparationer eller om de rimligen misstänker att du bryter mot ditt hyresavtal”, säger Ioannou.
I allmänhet måste skriftligt förhandsbesked ges.
Hyran stiger
De flesta stater och territorier förbjuder hyreshöjningar under ett tidsbestämt hyresavtal. ”Undantaget är om hyresavtalet har en klausul som säger att hyreshöjningar är tillåtna,” säger Ioannou.
I alla stater och territorier måste hyreshöjningar sättas skriftligen och meddelas.
”Hur ofta en hyresvärd kan höja hyran och hur mycket varsel de måste säga skiljer sig åt beroende på var du bor. Alla stater och territorier tillåter dig att bestrida en ökning om du anser att den är för hög, säger hon.
Reparationer
Tidsramen för reparationer skiljer sig över landet, men hyresvärden måste underhålla sina lokaler så att de är i ”rimligt skick”.
”Hyresgäster bör meddela omedelbart om något behöver repareras”, säger Ioannou.
Brådskande saker, som reparationer av toaletter, vatten, värme och matlagningsutrustning bör utföras av en kvalificerad hantverkare.
Detta bör organiseras av hyresvärden eller ombudet så snart som möjligt – särskilt om hyresgästernas säkerhet är ifrågasatt. Hyresgäster bör aldrig försöka reparera själva eller frukta för sin säkerhet i en hyresfastighet.
– Mer allmänna reparationer bör utföras inom rimlig tid, säger hon. ”Om du eller en besökare skadar något är det ditt ansvar att reparera det på din egen bekostnad.”
Sedan är det den vanliga frågan om mögel och vem som är ansvarig för att den tas bort.
”Om du hittar mögel i din hyresfastighet är det viktigt att ta bort det snabbt för att förhindra hälsoproblem och ytterligare skador”, säger Ioannou.
Vem betalar räkningen?
Ioannou föreslår att du samarbetar med din hyresvärd för att avgöra hur de ska organisera borttagningen av formen och vem som ska stå för kostnaderna.
Den som är ansvarig för mögelsvampen — oavsett om det är hyresvärden, för att ha underlåtit att åtgärda fastighetens strukturella problem eller brister, eller hyresgästen, för att inte hålla lokalen ren eller ordentligt ventilerad — är vanligtvis ansvarig för kostnaderna, säger hon.
Verktyg
Det är normalt upp till hyresgästen att betala för anslutningen av el, som telefon, el, gas – och sedan betala för användningen, säger Ioannou.
I de flesta stater och territorier kan hyresgäster inte debiteras för vattenanvändning om det inte finns en individuell mätare för fastigheten.
I vissa stater, som NSW och Queensland, måste vattenbesparande anordningar monteras innan vatten kan debiteras.
I ACT kan en hyresvärd debitera hyresgäster för alla verktyg, även när det inte finns någon mätare.
”Du har dock rätt att begära bevis på att beloppet du debiteras är detsamma som hyresvärden debiteras. Om du hyr i storstadsområdet Melbourne kan du också behöva betala för avloppshantering.”
Tvistlösning
Det är alltid en bra idé att först försöka lösa en tvist själv genom att kontakta agenten eller hyresvärden säger Ioannou.
”Om du inte kan lösa tvisten själv, kontakta din lokala hyresrättsförening eller förening för råd. Lokala konsumentorganisationer som Consumer Affairs Victoria och NSW Fair Trading kan också ge råd”.
Om tvisten inte kan lösas kan hyresgäster vända sig till antingen Magistrate’s Court i Tasmanien och västra Australien eller Civil and Administrative Tribunal i alla andra stater och territorier för att få saken prövad.
Den här artikeln publicerades ursprungligen den 28 november 2022 klockan 12:00 men har uppdaterats regelbundet för att hålla informationen aktuell.