Nyutveckling kan vara en lukrativ verksamhet. Faktum är att nybyggnation för närvarande utgör en tredjedel av bostadsinventariet, jämfört med historiska normer på drygt 10 %. Men inte alla fastigheter skapas lika, och specialisering på nyutveckling kräver sin egen kompetens, skild från återförsäljningsmarknaden. Om du funderar på att börja sälja nyutveckling, här är fem viktiga överväganden:
Du måste vara engagerad. Att bara pyssla med nya utvecklingar är inte ett realistiskt alternativ om du vill bli framgångsrik. Som fastighetsproffs måste detta vara ditt fokus och din marknadsspecialisering. Du måste vara experten, och det innebär kontinuerlig utbildning, ett öra mot marken och nätverkande kring nya utvecklingar på din marknad. Gör din forskning i förväg för att förstå hur stor andel av din marknad som är nyutveckling. Är en marknadsandel på 1-3 % värd den tid och investering som krävs för att skaffa expertis?
På samma sätt lär du känna spelarna på din marknad, såväl som dess historia med ny utveckling. Vilka projekt har lyckats? Vilka har misslyckats? Och varför? Var det prissättning, design, bekvämligheter, läge, layout eller något annat? Projekt misslyckas vanligtvis eftersom produkten och/eller dess presentation inte stämmer överens med en lönsam köparpool. Å andra sidan brukar projekt lyckas eftersom de exakt har identifierat ett behov på marknaden och fyllt det vid precis rätt tidpunkt.
Ett åtagande att hålla sig på toppen av denna ständigt föränderliga marknad, inklusive en förståelse för din communitys matarmarknader, är nyckeln till att nå framgång i just detta område.
Förstå nyanserna av ny utveckling. Nya utvecklingar kräver ett annat ordförråd och en annan kompetens än återförsäljning. Du måste förstå ersättningsmodeller och, beroende på projektet och din roll inom det, ansvara för både budget och leverantörshantering. Du måste också ha en god förmåga att kontinuerligt läsa av marknaden och pivotera vid behov. En annan viktig skillnad är att du inte bara arbetar med en köpare eller säljare. Med nya utvecklingar arbetar du med och hanterar flera kunder samtidigt. Det finns säkert potentiella köpare, men också den lokala mäklargemenskapen och utvecklaren, som förväntar sig och kräver din ständiga uppmärksamhet och insikt.
Gör dig redo för en längre tidslinje. Tidslinjerna är väldigt olika i nyutveckling. Processen, beroende på när du blir introducerad, kan vara uppemot tre eller fler år. Detta innebär inte bara uppskjuten ersättning, utan också pågående kundengagemang som kan pågå i många månader, eller till och med år, tills stängning. Du måste vara okej med och engagerad i det.
Lägg in dig i projektet från början. Möjligheten att ge råd till utvecklare före utveckling är ett betydande mervärde som kommer att skilja dig åt i utrymmet. Tänk på – och positionera – dig själv som en pålitlig resurs för fastighetsexpertis i ett utvecklarteam. Genom att hjälpa en utvecklare att skapa en produkt som kommer att säljas på en framtida marknad, och sedan faktiskt sälja den, samtidigt som du håller utvecklarens tidslinjer, ekonomiska krav och förväntningar i åtanke, kommer du att befästa din position som fastighetsproffs framtida projekt.
Nätverk, nätverk, nätverk. Med de många olika faktorerna och variablerna som spelar in som bidrar till framgången för ett nytt utvecklingsprojekt, är det absolut nödvändigt att bygga ett team av pålitliga experter runt dig. Du behöver till exempel inte vara expert på zonindelning på din marknad, men du behöver definitivt tillgång till någon som är det. Delta i branschevenemang och överväg att gå med i professionella organisationer som Urban Land Institute (ULI) samt lokala husbyggarkonferenser. Lär dig hur byggare och utvecklare tänker så att du kan förstå deras prioriteringar och förutse eventuella problem.
Om att representera ny utveckling låter som att din fastighet kräver, och med tanke på de överväganden vi har diskuterat här, vad kan du göra för att komma igång?
Mitt råd är faktiskt ganska enkelt. Kör eller gå runt på din marknad och få en känsla av vilka projekt som finns där ute och vad du gillar. Ring utvecklaren. Det stämmer — lyft luren och ge dem ett gammaldags telefonsamtal. Berätta för dem vad som intresserar dig med deras projekt, och var också beredd på att sälja idéer och strategier. Visa din expertis på marknaden. Fråga om du kan boka en tid för att dela dina idéer mer formellt. Fortsätt att plantera dessa frön medan du finslipar din expertis, kontinuerligt utbildar dig själv och bygger ett nätverk och ett rykte på din marknad, för att så småningom se den ansträngningen slå rot.
Läs mer på http://evrealestate.com/developments