En nylanserad utbildningsprodukt, SEO Savvy Agent, är designad för att hjälpa fastighetsförsäljare att lära sig hur man bygger sina varumärken online för att få organiska, fungerande leads, enligt företaget.
I dessa tider, fördubbla – på dina färdigheter, på din kunskap, på dig. Följ med oss 8-10 augusti på Inman Connect Las Vegas för att luta dig in i skiftet och lära av de bästa. Skaffa din biljett nu till bästa pris.
Sökmotoroptimering, en kritisk komponent i all omfattande marknadsföringsstrategi för företag, har länge varit en utmaning för fastighetsbranschen, till stor del ett resultat av den enorma, geografiskt förtätade konkurrensen.
En nylanserad utbildningsprodukt, SEO Savvy Agent, är dock utformad för att hjälpa fastighetsförsäljare att lära sig hur man bygger sina varumärken online för att få organiska, fungerande leads, enligt ett tillkännagivande den 19 juli som skickades till Inman.
Den videobaserade kursen har utvecklats av HomeLights tidigare chef för agentinnehåll Matt McGee. Det har blivit mycket utmanande för agenter att konkurrera med SEO-räckvidden för konsumentportaler, sa McGee i ett uttalande.
Om det finns några tvivel om hur kritisk webbsökning är för bostadsköpare, vet att National Association of Realtors i en rapport från 2021 fann att ”Internet fungerar som ett verktyg för alla generationer av bostadsköpare; 97 % av alla bostadsköpare använde internet i sina hemsökningar.”
McGee sa i tillkännagivandet att ”De stora portalerna använder SEO för att locka köpare och säljare till sina sajter och skickar sedan ut dessa leads till agenter för en hänvisningsavgift på 30-40 procent. Jag lär agenter att bryta sig loss från det och behålla 100 procent av sina provisioner.”
Generering av leads har blivit oerhört svårt för mäklarhus och de agenter de betjänar, särskilt under marknadsförhållanden som inte överlappar med säljarens motivation. Agenter tar ofta till tredjepartsleverantörer, som ofta tillhandahåller lite mer än en ”telefonbok”-lista och oprövade sociala medier-prolifererade gambits.
”Det finns många dåliga SEO-råd i fastighetsbranschen,” sa McGee. ”Mitt mål är att hjälpa agenter och deras marknadsföringspersonal att förstå vad som verkligen fungerar – inga jippon, inga knep och ingen ormolja.”
Den tre timmar långa kursen består av 32 omgångar. Vissa ämnen inkluderar vilken typ av innehåll som Google vill ranka högt, hur köpare och säljare söker efter information på nätet, hur man skapar och optimerar webbplatsinnehåll som svarar på köpare och säljares sökningar, hur man skriver blogginlägg som kommer att generera nya leads och specifika blogginläggsämnen för att få in nya potentiella köpare och säljare.
Inman Select profilerade utmaningarna med proptech-försäljning där flera teknikchefer sa att de ständigt får frågan om hur en produkt genererar nya leads i motsats till andra företagsfördelar, som att snabba upp transaktionstider, förbättra kundupplevelsen och automatisera äldre processer.
ListedKit-grundaren Derrick Magnotta sa att han är tvungen att ta upp remisser och ”extra provisioner” i försäljningssamtal och möten, eftersom det är budskapet som proptechs alltid är emot. Hans programvara hjälper agenter att hantera affären och hålla kunderna kopplade till framstegen.
”För det här [our product] för att få resonans måste vi tala om incitament, sade han. ”Bara att säga att ’du kommer att spara tid’ översätts inte riktigt till dollar och cent, vi måste ta det ett steg längre för att kunna konkurrera mot den bredare marknaden eftersom den är så mättad [with lead pitches].”
Det kan hävdas att långsammare perioder, som den som branschen står inför för tillfället, erbjuder idealiska fönster för agenter för att förbättra sitt affärsmannaskap och tekniska färdigheter. Det råder ingen tvekan om att det skulle vara väl spenderad tid att förbinda sig att bättre förstå hur internet kan användas för att hitta mer kvalificerade potentiella kunder.
Mejla Craig Rowe