Sociala medier är ett hektiskt utrymme. Maris Callahan Messervey förklarar att du behöver mer än ett vackert flöde fullt av grafisk design och fastighetslistor för att sticka ut från mängden. Här är hennes råd om hur du uppdaterar ditt sociala mediaflöde nästa gång du känner dig fast.
I dessa tider, fördubbla – på dina färdigheter, på din kunskap, på dig. Följ med oss 8-10 augusti på Inman Connect Las Vegas för att luta dig in i skiftet och lära av de bästa. Skaffa din biljett nu till bästa pris.
Du vet att en aktiv närvaro på sociala medier är oförhandlingsbart för fastighetsmäklare 2023. Du kan bygga ditt varumärke, utveckla nya relationer och vårda din befintliga publik, allt från en app direkt i din handflata.
Så, du lyssnar på alla poddar för fastighetsmarknadsföring, du har följt alla experter på sociala medier, och kanske har du till och med investerat i en kurs eller två för att lära dig vad du ska göra, men du är fortfarande inte säker på vad du ska publicera förutom dina listor, kundrekommendationer och avslutande meddelanden.
Om du vill bli känd som den populära fastighetsmäklaren i ditt lokala samhälle behöver du inte ett perfekt flöde fullt av fastighetstips och vackra hem. Du måste ge dina följare en förstahandsblick på vem du är och hur det är att arbeta med dig.
Så här håller du ditt sociala mediaflöde att se fräscht och modernt ut samtidigt som du engagerar din publik i ditt innehåll.
Använd varumärkesfotografering
Dina följare följer dig förmodligen inte för att se bilder på vackra hus; de kan följa Arkitektonisk sammanfattning eller Elle Inredning för det.
De följer dig för att de vill se dig i aktion. Men när du är upptagen med att driva ditt företag och fokusera på dina kunder kan det vara svårt att komma ihåg att ta de där aktuella bilderna för sociala medier.
Anlita istället en varumärkesfotograf och gör en eller två gånger om året en fotografering där du återskapar några av de saker du gör en vanlig dag.
Gå bortom de professionella huvudbilderna och tänk på vilka typer av foton som representerar dig bäst. Till exempel, du sitter i soffan och arbetar på din bärbara dator med din hund vid din sida, kokar ditt morgonkaffe medan du pratar i telefon med en kund eller bär påsar fulla av rekvisita uppför en uppfart i höga klackar.
Proffstips: Om du inte har en annons som är fotoklar, kan du hitta hem och fotostudior som hyrs per timme på webbplatser som Home Studio List eller Peerspace.
Bli personlig
Människor vill medfödd kontakt med andra människor på ett personligt plan. Dina kunder kommer alltid att vara mer intresserade av att prata med dig om din nya valp eller din senaste semester i Karibien än om skatteproportion.
Tänk på sociala medier inte som en sak du gör för att marknadsföra ditt företag utan som en plats du går till för att bygga relationer och vårda kontakter, som ett nätverkshändelse.
När du är på ett nätverksevent vill ingen fastna i att prata med den enda personen som bara vill prata om sitt arbete.
Se till att du bland det viktiga affärsinnehållet som du delar på sociala medier sprider in din personlighet, hobbyer och unika perspektiv också.
Det kan innehålla inlägg om:
- Hobby/vad du gillar att göra för skojs skull
- En favoritprogram, film eller bok som du praktiskt taget har memorerat
- Lokala företag du besöker
- Din familj/barn/husdjur
- Volontärarbete/välgörenhetsarbete
- Lokala evenemang som du har deltagit i
- En favoritmat eller dryck du är besatt av
- Ditt ”varför” eller passion som driver dig
- En speciell färdighet eller talang du besitter
- En musiker, ett band eller en artist du älskar
Tänk lokalt
Du bor och arbetar i ett samhälle som är levande och spännande, så se till att ge din publik en glimt av hur deras liv kan se ut när de bor i din stad. Att dela dina lokala favoritplatser hjälper också till att hålla ditt innehåll relevant för personer som för närvarande inte är ute på marknaden för att köpa eller sälja.
Ta ett snabbt foto eller en kort video nästa gång du är på ditt lokala kafé och tar en morgon latte eller hämtar din hund från frisören.
Dela med dig av dina bästa rekommendationer från heminredningsleverantörer till vinbarer för en dejtkväll, och se när du blir dina vänners och kunders bästa resurs när de behöver något.
Nu har du din målgrupp att tänka på dig innan de behöver dig, och när de gör det kommer du att vara den första personen i deras sinne.
Lägg till video
Du behöver inte göra dansvideor, men du kanske vill överväga att införliva video från ansikte mot kamera i din marknadsföringsstrategi, särskilt för täta ämnen som marknadsuppdateringar eller lokal ekonomi.
Grafiska designmallar fulla av siffror och statistik är informativa, men de stoppar sällan rullningen och kan få ditt flöde att se rörigt och trångt ut.
Istället för att lägga upp dina marknadsdata, tolka vad dessa siffror betyder för lokala husägare i en kortformad Instagram Reel eller Story-video. Markera två eller tre viktiga saker som dina följare behöver veta och bryt ner det kort och enkelt på 30 sekunder eller mindre.
I slutet av dagen handlar sociala medier mindre om estetiken i ditt flöde och mer om hur engagerande ditt innehåll är. När du lägger upp en mängd olika typer av innehåll, håller dig till en konsekvent postkadens och balanserar mängden affärsinnehåll och personligt innehåll i ditt flöde, skapar du en lojal och engagerad publik som håller dig i fokus.
Maris Callahan Messervey är en nationell coach för sociala medier, mentor, mediautbildad offentlig talare och grundare av Social Broker. Ta kontakt med henne på LinkedIn eller Instagram.