InspectionGo (iGo) har stängt på $5,5 miljoner i serie A-finansiering samt det gemensamma förvärvet av hemtjänster proptechs HomeBinder och Repair Pricer, enligt ett företagsmeddelande.
Denna rapport är endast tillgänglig för prenumeranter på Inman Intelen data- och forskningsarm av Inman som erbjuder djupa insikter och marknadsintelligens om verksamheten inom bostadsfastigheter och proptech. Prenumerera idag.
InspectionGo (iGo) har stängt på $5,5 miljoner i serie A-finansiering såväl som det gemensamma förvärvet av hemtjänstens proptechs HomeBinder och Repair Pricer, enligt meddelandet den 19 juli.
Den befintliga investeraren Wasatch Equity Partners ledde finansieringen och bringar det totala insamlade företaget till 10,3 miljoner dollar. IGo valde att inte avslöja specifika finansiella detaljer om förvärven, som var helt i aktier.
IGo tillhandahåller en lösning för oberoende heminspektörer och företag för att påskynda tjänsterna genom smartare schemaläggning, såväl som genom affärsutbildningscoachning och branschutbildningsprogram.
John Russell, iGos medgrundare och VD, sa i ett uttalande att hans företags investerare delar deras vision för att förbättra hur heminspektioner tjänar bostadsköpare.
”Tillägget av deras produkterbjudanden påskyndar vår strategi att ge inspektionsgemenskapen möjligheten att förse husägare med värdefulla verktyg för att hantera sitt hem så länge de äger det,” sa Russell.
Repair Pricer är en webbaserad tjänst som översätter besiktningsrapporter till faktiska kostnadsberäkningar. Företaget hävdar att dess reparationsprislösning är 98 procent korrekt och kan vändas på mindre än en dag.
”Sedan 2016 har husägare i nästan 42 000 postnummer i hela USA använt det för att generera mer än 1,1 miljoner hemreparationsuppskattningar”, står det i meddelandet.
Inspectify, PunchList USA och Plunk arbetar i samma utrymme och syftar till att förenkla de många manuella, äldre processer som bromsar heminspektioner och underhållspriser.
Inspectify arbetar mot en nationell standardisering av heminspektioner i motsats till de sedan länge existerande affärsmodellerna leverantör för leverantör, en biprodukt av vilka ofta är förseningar av hemförsäljningar på grund av långvariga förhandlingar om vaga reparationer och dåligt uppskattade budgetar.
HomeBinder recenserades av Inman 2022 och fick fyra stjärnor för sina transaktionshanteringsintegrationer, fokus på hemvärde och väldesignat användargränssnitt. Agenter kan realisera värde genom att rekommendera det till kunder och integrera deras nätverk av lokala leverantörer, antingen manuellt eller från Home Binders växande lista över yrkesverksamma som tillkommit till husägare. Det erbjuds av ett nätverk av 9 000 proffs till mer än 950 000 husägare över hela landet, enligt tillkännagivandet.
IGos agerande tyder på att det ser samma framtid som andra proptechs i det löst definierade förvaltningsområdet för husägande – att brist på försäljningsaktivitet kommer att innebära längre ägandecykler och därmed mer proaktivitet i underhållet. Dessutom kan bättre spårning av reparationer, utrustningsinstallationer och systemunderhåll innebära en bättre notering när det är dags att äntligen sälja igen.
Ju mer branschen kan uppmuntra den kollektiva kundbasen att underhålla och registrera användningen av bostäder, desto bättre blir den övergripande produkten.
IGos ledningsgrupp kommer att växa som ett resultat av förvärven och finansieringen. Repair Pricers VD Christian Adams kommer att fungera som iGos Chief Revenue Officer och Jack Huntress, VD för HomeBinder, kommer att bli Head of Consumer Products. Båda är nyskapade tjänster.
Finansieringen och förvärven förväntas ge hundratals jobb till centrala Pennsylvania år 2026, enligt tillkännagivandet. IGo grundades 2019.
Mejla Craig Rowe