Gå med i det exceptionella och bli en Sotheby’s International Realty-agent.
Läs mer
De senaste åren har lyxmäklare märkt en trend som inte visar några tecken på att avta: en stark efterfrågan på bostäder med extraordinära ytor utomhus. Dessutom vill kunderna ha utomhusfaciliteter som kan avnjutas under hela året, inte bara säsongsmässigt.
”Utomhusutrymmen är viktigare än någonsin, särskilt på lyxmarknaden”, säger Mollie Owen, ägare och mäklare på Hodge & Kittrell Sotheby’s International Realty. ”Det har skett en förändring i tänkesättet kring funktionen av ett hem. Det har nu blivit en plats där människor inte bara bor utan också arbetar och leker – och utomhusfaciliteter bidrar avsevärt till husägarens förmåga att underhålla och leka på sin egen bakgård.”
Så vilka utomhusfaciliteter är särskilt efterfrågade bland köpare på denna marknad? Här är sex av de mest efterfrågade – och även om några av dem kanske är bekanta för lyxagenter, är det alltid värt att se till att de kan lyftas fram i listorna.
1. Pooler, spa och vattenfunktioner
”Efterfrågan på pooler har ökat dramatiskt under de senaste åren”, konstaterar Owen. ”Folk ser nu på sitt hem som mer av en vistelse.”
Hon tillägger att, precis som bilar, är lyxtillägg på modet. ”Det finns belysningspaket som ger husägare möjlighet att ändra färg och belysning av sina pooler. Om du verkligen gillar att underhålla kan det ha en rolig disco-liknande effekt för gästerna. Resortliknande poolfaciliteter har också vunnit popularitet under åren – husägare installerar allt från vattenfall till uppvärmda spa, som ofta kan fjärrstyras med hjälp av en app på sin telefon.”
2. Ett skräddarsytt utekök
För Lawrence Ingolia, Associate Broker med Sotheby’s International Realty – Southampton Brokerage, har den överlägset mest framträdande trenden varit efterfrågan på utomhuskök. ”De har blivit mer och mer populära under de senaste fem till sju åren”, konstaterar han. ”De har stor betydelse för köpare nu för tiden. Det här är inte längre bara en lyx – det har blivit en mycket önskvärd egenskap.”
Vad ska ett sådant kök innehålla? Ingolia säger att kunder åtminstone värdesätter en väldesignad grill och grill, gott om bänk- och förvaringsutrymme och bekväma sittplatser.
3. En klassisk inbyggd pizzaugn
Pizzaugnar är också eftertraktade av köpare. ”När priset stiger förväntar sig köparna ytterligare funktioner som lyfter utekökets dragningskraft, som ljudsystem och, naturligtvis, pizzaugnar”, säger Ingolia. Både han och Owen har sett inbyggnadsugnarnas popularitet bland deras lyxkunder.
4. En dånande eld för att föra alla samman
Köpare är också heta för allt som har med eld att göra. ”Utomhus eldstäder och eldstäder har också blivit mycket populära, vilket gör utomhusutrymmen användbara året runt”, säger Owen. ”Till och med en rörlig eldstad kan fortfarande förvandla ett utomhusutrymme – och med tillägg av några marknadslampor över en uteplats eller veranda kan det ge utomhusutrymmet en väldigt cool, boho-chic atmosfär,” tillägger hon.
Ingolia håller med. ”Genom att införliva dessa funktioner kan säljare förbättra det övergripande värdet och önskvärdheten för sin egendom i vilken prisklass de än listar.”
5. Värmare för gästfrihet under hela säsongen
För att möjliggöra ett flerårigt boende inomhus-utomhus och ytterligare förbättra en mysig och bekväm miljö under hela säsongen, uppskattar lyxköpare också mycket uteplats- och verandavärmare. ”När de installeras direkt i tak, beläggningar eller portiker bidrar de till användbarhet året runt – även när temperaturen sjunker”, säger Owen.
6. Innovationer som imponerar på gästerna
Köpare är anpassade till allt som skiljer deras hem åt och ger en ”wow”-faktor när de visar upp sitt utomhusliv. ”En av mina favoritfunktioner är en Phantom Screen, som ger en husägare möjlighet att enkelt förvandla en täckt veranda till en skärmad veranda med en knapptryckning”, säger Owen.
Ska säljare investera i utomhusutrustning?
Kunder undrar om det är värt att lägga till utomhusfaciliteter innan de listar. När man ska utvärdera tid på marknaden och slutligt försäljningspris kan det vara värt det. ”Särskilt ett utekök anses vara en högsta prioritet för många köpare i deras fastighetssökande”, säger Ingolia.
”Priset för att betrakta ett utekök som en måste-ha-funktion är i allmänhet över $ 3 miljoner,” förklarar han. ”Fastigheter inom detta sortiment lockar köpare som söker den här typen av bekvämligheter och en tydlig livsstilsuppgradering. För att möta dessa förväntningar och sticka ut på marknaden är inklusive ett utekök avgörande för säljare för att förbättra den övergripande attraktiviteten och önskvärdheten hos deras fastighet.”
Det viktigaste är att det är nästan omöjligt att överskatta vikten av utomhusfaciliteter i lyxiga hem idag. ”Köpare dras till tanken på att ha ett utomhusutrymme som erbjuder både avkoppling och möjlighet att underhålla gästerna”, säger Ingolia. ”Idag har det blivit en integrerad del av köparens vision för ett drömhus.”
Upplev det senaste från Sotheby’s International Realty på Instagram, Facebook, TwitterLinkedin, YouTube och nu på TikTok.