I dessa tider, fördubbla – på dina färdigheter, på din kunskap, på dig. Följ med oss 8-10 augusti på Inman Connect Las Vegas för att luta dig in i skiftet och lära av de bästa. Skaffa din biljett nu till bästa pris.
Tiotusentals mäklare har lämnat fastighetsbranschen de senaste månaderna, och NAR förutspår att många fler kommer att lämna då vi står inför en osäker kortsiktig framtid. Jag skulle våga säga att många av dessa agenter skulle ha livskraftiga karriärer i branschen om de tog ett mer aktivt förhållningssätt till sin verksamhet.
Du har hört mig prata om det här på något sätt, form eller form i flera år, men det är något som vi har diskuterat och implementerat mycket på mitt mäklarhus.
LÄSA: Incitamenten minskade, downlines minskade. Dags att sälja fastigheter
Som min kollega, Melissa Sofia, grundare av The Avenue Home Collective, uttrycker det:
Det jag har lärt mig under de senaste tre nedgångarna är att det enda sättet att misslyckas med fastigheter är att ge upp. Det är att sluta lägga ner arbetet. Sanningen är att de agenter som lämnar marknaden har slutat bedriva inkomstbringande verksamhet.
Prospektering, leda uppföljningsutnämningar och förhandling är våra jobb. Det här är en tid att vara ärlig mot dig själv. Om du inte gör de sakerna, arbetar du faktiskt inte.
Idag, låt oss ta ett steg bakåt och gå tillbaka till grunderna, utan att oroa oss för våra downlines eller den senaste trenden i sociala medier med trådar. Låt oss ta ett steg framåt på ett sätt som faktiskt kommer att hjälpa din karriär.
Aktiv kontra passiv tjänst till köpare
Det passiva förhållningssättet till att hjälpa köpare är ett där du lägger erbjudande efter erbjudande på de få bostäder i lager, sliter på köparens kunders tålamod och låter dem välja ett liv med oändlig uthyrning.
Till att börja med skulle jag se till att köparen har ett undertecknat köpare-mäklaravtal med mig. Det är alltför lätt för en köpare att hoppa över skeppet om en annan agent har tillgång till en lista de är intresserad av, så det är viktigt att se till att ni är engagerade i att arbeta tillsammans.
Se sedan till att din köpare har ett starkt förhandsgodkännande från en långivare med övertygande bevis på medel som är likvida och erfarna. Om de finansierar, titta på ett garanterat förhandsgodkännande för att säkerställa en strömlinjeformad köpprocess.
Du kanske har en långsiktig köparlead som inte var välkvalificerad när du ursprungligen lade upp dem i deras sökning i RealScout. Följ upp med dem och fråga dem om de är redo att ta kontakt med sin långivare för att se hur de klarar sig med sin kreditreparation. Se till att du regelbundet ger utbildning till dessa typer av köpare så att de kan göra framsteg över tiden.
Skicka ett brev eller e-postmeddelande till din e-postlista över köpare (eller båda) och föreslår att du schemalägger ett samtal för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Om du har visat dem ett antal hus eller skickat ett antal listor och de inte har lagt några erbjudanden, ta reda på vad som behöver göras för att skräddarsy sökningen mer specifikt till deras krav.
Här är ett exempelbrev som du kan använda för att kommunicera med köparkunder och hjälpa dem att förfina sin sökning:
Ämne: Förbättrad hjälp med bostadsköp: Meddelanden och personlig konsultation
Kära [Client’s Name],
Jag hoppas att det här e-postmeddelandet kommer att hitta dig väl i din hemköpsresa. Jag ville nå ut och informera dig om en spännande ny funktion som jag implementerar för att ytterligare hjälpa dig i ditt sökande efter det perfekta hemmet. Utöver vår pågående kommunikation och fastighetsaviseringar kommer jag nu att sätta upp ett extra e-postaviseringssystem speciellt utformat för att hålla dig uppdaterad om hem som går in i och stänger deposition.
Genom att förse dig med denna information är mitt mål att ge dig en djupare inblick i den lokala marknaden, inklusive fastighetsvärden och dagar på marknaden. Att förstå de aktuella trenderna och utvecklingen inom ditt önskade område kan vara ovärderligt när du fattar välgrundade beslut om ditt bostadsköp.
Tidigare har jag introducerat den här tjänsten för mina kunder, och den har tagits emot väl. Många tyckte att det var en värdefull resurs som hjälpte dem att hålla sig informerade och få en konkurrensfördel i sin bostadsköpprocess.
Jag skulle också vilja skicka en inbjudan att träffas för en kaffe eller boka ett samtal denna vecka. Detta skulle vara ett utmärkt tillfälle för oss att diskutera eventuella ändringar eller justeringar du kan tänkas vilja göra av dina nuvarande sökkriterier. Jag tror att vi genom att kontinuerligt förfina och skräddarsy vårt arbetssätt kan optimera ditt bostadssökande och öka chanserna att hitta den idealiska fastigheten som möter dina behov och preferenser.
Meddela mig din tillgänglighet, så ordnar jag mer än gärna en lämplig tidpunkt för oss att ansluta. Jag värdesätter verkligen din input och tror att öppen kommunikation och samarbete är nyckeln till att nå vårt gemensamma mål att hitta ditt drömhem.
Jag ser fram emot vårt kommande samtal och att fortsätta vårt framgångsrika samarbete för att hitta ett hem till dig.
Varma hälsningar,
[Your Name]
[Your Contact Information]
Vill du hjälpa dina köpare? Hitta ett hem för dem
Därefter, när jag pratar om att aktivt arbeta för en köparklient, lägger jag inte bara dem i en MLS på ett automatiskt droppsystem. Jag är aktivt där ute och försöker hitta hemmet som de letar efter.
Ja, det kan kosta mig lite pengar, men det skulle också ha en notering just nu. Med en notering måste jag marknadsföra, betala för professionell fotografering och copywriting för en beskrivning. Jag skulle skicka ut vykort och riktad reklam på sociala medier.
Varför är det så att med en köpare arbetar de flesta inte aktivt för att hjälpa dem att hitta en fastighet? Om du hittar din köpare som ett hem eller ett hus utanför marknaden, kan du förmodligen få in dem i den fastigheten utan ett scenario med flera erbjudanden.
Att bli aktiv i sökandet efter säljare innebär att nå ut till personer som haft en bostad till salu under de senaste åren som kan ha gått ut eller dragits tillbaka. Kommunicera med dem för att se om de fortfarande skulle vara intresserade av att sälja sitt hem.
Tänk på att jag inte går till en husägare och säger ”Hej, låt mig lista ditt hem.” Jag går till en husägare och säger: ”Om du fick ett erbjudande på ditt hem, skulle du roa dig med att sälja det? Jag har en köpare som specifikt letar efter ett hus som ditt i det här området, och jag tror att det här kommer att fungera för dem.”
Det finns många sätt att identifiera ett hem som fungerar för dina kunder. Titta i samhället där de vill vara, begränsa efter storlek och nå ut till dessa husägare med ett brev, ett vykort, dörrknackning eller ett telefonsamtal. En flerskiktad strategi för att ta kontakt kommer att avsevärt förbättra oddsen för att hitta ett hem för dem.
Ibland leder aktivt sökande för dina köpare till en listning samt försäljning av bostaden till köparen. Folk gillar att se att du är ute och arbetar för dina kunder.
Dörrknacka på en lördag eller söndag – istället för att hänga hemma eller sitta på ett kontor – sätter dig där ute, och uppfyller löftet som du gav till dina kunder att hjälpa dem att hitta ett hem samtidigt som det ger dig möjlighet att träffa nya potentiella säljare.
Kenny Truong, grundare av Fast Real Estate, uttrycker det så här:
Med det minskade antalet transaktioner under de närmaste åren kommer agenter som jagar affärer att blomstra och de som inte gör det kommer att minska under vintern. Agenter måste utnyttja de köpare de har genom att nå ut till agenter på mäklarturer, sociala medier och nätverksevenemang för listor utanför marknaden.
Listningsagenter måste maximera sina listor för att skapa fler möjligheter genom att knacka dörrar både innan de går ut på marknaden och efter försäljningen, samarbeta med agenter och långivare för mer trafikerade öppet hus för att fånga fler potentiella kunder, marknadsföra sina listningsvideor och schemalägga konsultationer vid eller omedelbart efter öppet hus.
Kunskap är makt, både för kunder och agenter. När agenter har strategier som gör att de kan vinna – och kunder har den information de behöver för att fatta bra beslut och hitta drömhemmet – gynnas alla.
Troy Palmquist är grundare och mäklare av DOORA Properties i södra Kalifornien, ett Side-partnerföretag. Följ honom på Instagram eller kontakta honom på LinkedIn.